سئو سایت چیست
سئو چیست به زبان ساده همه چیز در مورد seo که باید بدانید!
همچنین هنگام تولید محتوا، نباید آنچه میخواهید را ارائه دهید؛ بلکه باید بدانید کاربران به دنبال چه هستند. محتواهایی که درون صفحات وبسایت وجود دارند از متن، ویدیو، تصویر، فایلهایی مانند pdf، صوت یا پادکست و غیره تشکیل میشوند. اما اگر بخواهیم از قالب و فرمت محتوا صرف نظر کنیم این مطالب از راه لینکها پیدا میشوند. در سال ۲۰۱۳ سئو معنایی با روی کارآمدن الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به طور کلی با تغییر و تحولاتی روبهرو شد. به این صورت که بعد از آن به جای اینکه گوگل به کلمات کلیدی یک محتوا توجه کند به موضوع کلی صفحه مورد نظر توجه میکند و سعی میکند تا مانند یک انسان، مطالب گفته شده در یک صفحه وب سایت را درک کند.
تحقیق کلمات کلیدی فرآیند یافتن و آنالیز عبارات جستجویی است که کاربران در موتورهای جستجو وارد میکنند. تحقیق کلمات کلیدی، میتواند جستجوهای کاربران، میزان این جستجوها، دشواری کسب رتبه در آنها و موارد دیگر را به شما نشان دهد. همینطور به شما کمک میکند تا بهترین کلمات را هدف قرار دهید و اطلاعات ارزشمندی در مورد سؤالاتی که مخاطبان هدف شما در گوگل به دنبال پاسخ آن هستند، ارائه میدهد. این اطلاعات میتواند به شما برای تدوین یک استراتژی محتوایی موثر و کسب رتبه بهتر در کلمات کلیدی یاری کند. On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است.
این آنالیز را متوقف نکنید و سعی کنید الگویی برای این نوسانات پیدا کنید. برای مثال ممکن است تغییرات رتبه بیشتر برای بعضی کلمات کلیدی خاص باشد. الگوریتم گوگل دنس یکی از مراحل رتبهبندی (Ranking) صفحات و اجتنابناپذیر است. اما ثابت نگه داشتن کیفیت صفحات و محتواهایش و پایبندی به سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) میتواند تأثیر این پدیده را تعدیل کند. زمانی که گوگل الگوریتم «رتبهبندی صفحات» (PageRank Algorithm) یا سایر الگوریتمهایش را یکباره و بهصورت ماهانه بهروز میکرد.در همین سال بود که لقب رقص گوگل توسط انجمن WebmasterWorld به این رویداد داده شد.
با اینکه کلمات کلیدی مختلف می توانند موضوعی مستقل برای تولید محتوا باشند، اما همیشه اینطور نیست. در اکثر ابزارها، مقدار دشواری کلمه کلیدی در کسب رتبه در مقیاسی از 0 تا 100 نشان داده میشود. هر چه این عدد بزرگتر باشد، کسب رتبه یک گوگل برای آن کلمه کلیدی دشوارتر است. در گذشته، تولید کنندگان محتوا فقط برای یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، اقدام به انجام فرایند “جستجوی کلمات کلیدی” میکردند. البته که موتورهای جستجو جزییات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند.
این روش استفاده از کلاه سیاه است و ممکن است در کوتاه مدت سایتتان را به رتبه خوبی برساند اما در طولانی مدت به سئو سایتتان آسیب بسیاری می زند. ابزارهای زیادی برای سئوی وب سایت وجود دارند اما ما سعی کردیم پرکاربردترین آن ها و بهترین ها را به شما معرفی کنیم. یکی از مواردی که در حین آموزشتان مهم است حتما یادگیری آن را مد نظر داشته باشید الگوریتم های گوگل هستند که می توانید لیست کامل آن را در مقاله الگوریتم های گوگل برای سئو تا 2023 مشاهده کنید. البته در بخش مقالات سایتمان می توانید با جستجوی الگوریتم، محتوای کاملی در مورد هر کدام از الگوریتم ها به صورت جداگانه بخوانید. مطالعه و خواندن موارد بالا قدم اول یادگیری سئو است و پس از آن باید آنچه آموخته اید را تجربه کنید و در عمل پیاده کنید.
فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردیتر و باارزشتر میسازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است. نوشتن یک محتوای ساده اما سرشار از نکات مفید برای کاربران با رعایت علائم نگارشی، پاراگرافهای کوتاه، متون جذاب، ارتباط صمیمانه با کاربر تا حد زیادی در فرایند سئو داخلی به شما کمک میکند. یک سایت بدون نداشتن سئو هرگز در نتایج موتورهای جستجو رشد نمیکند و محکوم به نابودی و شکست نیز خواهد بود. اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهید کسب و کار پررونقی از طریق سایت خود داشته باشید حتماً برای سئو سایت خود ارزش زیادی قائل شوید.
برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و زیر شاخههای آنها را با H3، H4 و... این کار هم گوگل را برای خواندن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران را. پس اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند یا اصلاً از وجود وبسایت شما مطلع شود. در حقیقت شما ۸ هزار مشتری بالقوه که مستقیما به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید. امروزه نتایج جستجو (با نام صحیح SERP) شامل ترکیبی از تبلیغات و نتایج ارگانیک پویا تریست.
پس از این استدلال می توان نتیجه گرفت احتمالا هرچقدر تعداد بکلینک ها و سایت هایی که به شما لینک میدهند قدرتمندتر باشند، پس تاثیر گذاری بیشتری هم خواهند داشت. مهم ترین چیز قبل از انتخاب یک سئوکار یا شرکت برای سپردن پروژه سایت تان به آنها، نمونه کارهاست! در واقع قبل از اینکه هر گونه قراردادی با طرف مقابل ببندید، باید حتما نمونه کارهای شان را مشاهده کرده و مطمئن شوید که اصلا این افراد صلاحیت لازم برای همکاری را دارند یا نه. در ضمن حتی پیشنهاد میکنم اگر فرد یا شرکت، سایتی را به عنوان نمونه کارش به شما معرفی کرد، با صاحب سایت مورد نظر تماس گرفته و علاوه بر مطمئن شدن از صحت این ادعا، تجربه اش در همکاری با این شرکت یا فرد سئوکار را بپرسید. متن جایگزین به توصیف متنی یک تصویر اشاره دارد که نشاندهنده محتوای تصویر است. وقتی به عکسی نگاه میکنید نمیتوانید متن جایگزین را ببینید، زیرا در قسمت پشتی صفحه وب جایی که عکس قرار میگیرد پنهان است.
هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظرتان برای کسب رتبه را پیدا کردید، باید با ارزیابی میزان رقابت در آنها دریابید که این کار چقدر سخت است. بنابراین اگر به هر طریقی با وب سایت خود کسب درامد دارید، تهیه اشتراک از یک ابزار کلمه کلیدی پولی باکیفیت، یک سرمایه گذاری عالی بر روی کسب و کارتان است که دیر یا زود نتیجه خواهد داد. طبق گفته خود گوگل سایتمپها دومین منبعی هستند که رباتهای جستجو از طریق آنها صفحات وبسایت را پیدا میکنند. بنابراین حتی اگر لینکسازی داخلی بین صفحات وبسایت را بهدرستی انجام دادهاید، حتما برای آن نقشه سایت هم بسازید. تجربه کاربری؛ کلیدواژهای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست.
چیزی که برای گوگل اهمیت دارد کیفیت محتوای شما است، در صورتی که تعداد زیادی مطلب در سایت بارگذاری کنید و کیفیت لازم را نداشته باشند به سئو سایت شما لطمه وارد می شود. تازگی محتوا در حوزه خبر کاربرد دارد و خارج از این حوزه کمکی به رشد سئو سایت شما نخواهد کرد. همانطور که چشم انداز دنیای دیجیتال در حال تکامل است، کسب و کارها نیز باید با جدیدترین تغییرات و روندهای سئو، استراتژی های خود را آپدیت کنند تا اطمینان حاصل کنند که حضور آنلاین آنها قابل مشاهده و رقابتی است. با توجه به تغییرات در حوزه هوش مصنوعی و رفتار مصرف کنندگان، چالشها و فرصت های جدیدی برای کسب و کارها در بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد. هر اقدامی که در جهت بهینهسازی محتواهای سایت صورت بگیرد در این دسته است.
فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبهبندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد. اعتماد کاربران؛ همان برگ برندهایست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است. اسپم اسکور بالا میتواند باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل، افت رتبه در نتایج جستجو، و کاهش ترافیک ارگانیک شود. لینکهای داخلی به لینکهایی گفته میشود که به صفحات دیگر در همان سایت اشاره دارند. تعداد کم لینکهای داخلی در سایت به دلالیلی چون ساختار و تجربه کاربری ضعیف سایت، دشواری در گردش یا پیمایش سایت، مشکل در ایندکس شدن صفحات و تلاش برای پنهان کردن محتوای کیفیت پایین یا تکراری، نشانه یک سایت اسپم هستند.
هنگامی که برای محتواهای خوب خود بک لینک دریافت کردید، می توانید از طریق لینک های داخلی در آن صفحه، «link juice» را به صفحات دیگر خود (به عنوان مثال صفحات پول ساز خود) منتقل کنید. این یکی از کوتاهترین مسیرها برای جریمه شدن است، حداقل گوگل را در مورد ساخت لینک غیرطبیعی مشکوک میکند. محدود بودن و واضح بودن بیش از حد در مورد این بک لینک های مصنوعی، منجر به افت رتبه و در نتیجه از دست دادن ترافیک می شود. اگر صفحات بیشتری با عبارات مرتبط به کار رفته در انکر تکست ها به شما لینک داده شده باشند، این موضوع به کسب رتبه بهتر سایت در آن عبارات، کمک زیادی می کند. این کار می تواند به گوگل کمک کند تا زمینه سایت شما را بهتر درک کند و برای بازدیدکنندگان شما هم با ارزش تر است. این عامل، مهم ترین فاکتور سئو نیست، اما می تواند تا حدودی کمک کننده باشد.
در کل ما با استفاده از روش SEO سعی میکنیم تا بدون پرداخت هیچ هزینهای سایت خود را در نتایج بهتر موتورهای جستجو نمایش دهیم. اما در روش SEM ما با پرداخت هزینه سایت را برای موتورهای جستجو بهینهسازی میکنیم. یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای یک کسب و کار، دریافت خدمات سئوی وبسایت است اما قیمت سئو هم باید مد نظر قرار گیرد. معمولاً قیمت سئو بر اساس خدمات سئو ارائه شده، میزان رقابت در حوزه مورد نظر، تعداد کلمات کلیدی، وضعیت فعلی در گوگل، میزان زمان مورد نظر و … مشخص می شود. یکی از فاکتورهای اصلی سئو از نظر گوگل پیوستگی مطالب شما به یکدیگر درون وبسایت است. اگر در مقاله بازاریابی محتوا کلمه کسب و کار اینترنتی را به مقاله کسب و کار اینترنتی لینک دهید از نظر گوگل مقالهی بازاریابی محتوایی که نوشتهاید؛ دارای کیفیت بالاتری است.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید. همهی این کارها، هزینهبر هستند و همیشه و هر روز بخشی از وقت و منابع شما را به خود اختصاص خواهند داد. امیدوارم این مطالب یک ایده و دید کلی برای سئو کردن سایت به شما داده باشد. بعد از انجام چهار گام بالا متن را خوانده و مطمئن شوید که متن خوانایی خود را از دست نداده است و در صورت لزوم متن را ویرایش کنید. همانطور که مشخص است کلمه “بلیط هواپیما” چندین برای کلمه “تور اروپا” سخت تر می باشد (با توجه به اینکه هر دو در زمینه گردشگری می باشند).
محتوایی که 10 برابر بهتر از بهترین نتیجه موجود در نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی است. در این فصل، یاد میگیرید که چگونه موضوعات مورد نظر خود را یافته و چگونه کلمات کلیدی سودآوری را که می توانید برای آنها رتبه کسب کنید، پیدا کنید. در فصل دوم این راهنمای سئو شما یاد میگیرید که موتورهای جستجو چیستند، چگونه کار می کنند، و مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در گوگل کدامند. شرکت سئوکار ارائه کننده خدمات سئو و بهینه سازی برای کسب و کارهای مختلف است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات و مشاوره سئو می توانید از طریق سایت سئوکار با ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات سئو به صفحه سئو چیست؟ مراجعه نمایید.
الگوریتمها موقعیت مکانی کاربر، تاریخچه جستجو و سایر عوامل را نیز در نظر میگیرند تا مرتبطترین و شخصیترین نتایج ممکن را ارائه دهند. کلمات کلیدی، همان نتهای موسیقی هستند که باید بهجا نواخته شوند تا گوگل یا دیگر موتورهای جستجو آوای کلمات شما را بشنوند و سایتتان را به کاربران معرفی کنند. سئو علمی است که زبان موتورهای جستجو را میفهمد و با آنها مکالمه میکند. لینک سازی به وب سایت شما کمک میکند تا اعتبار خود را افزایش دهند و ترافیک بیشتری به دست بیاورد. لینکها وسیلهای هستند که کاربران و بازدیدکنندگان به وسیله آن میتوانند بین صفحات اینترنت هدایت شوند. در حقیقت اینها معیارهای بسیار مهمی برای موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند.
به عبارت دیگر این اصطلاح به این موضوع اشاره دارد که ظاهر وب سایت شما برای کاربران و بازدیدکنندگان مناسب بوده و آنها را دچار سردرگمی نکند. نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که بزرگترین دارایی گوگل، مشتریان گوگل میباشند. به این صورت که کاربران بهترین نتایج مرتبط با موضوعی که سرچ کردهاند را پیدا میکنند. اگر موتور جستجویی که آنها از آن استفاده میکنند قابل اعتماد باشد به وسیله الگوریتمهای خود صفحاتی که بیشترین ارتباط موضوعی را با کلید واژه سرچ شده توسط کاربر دارد به او نشان میدهد. پس با خواندن این مقاله اولاً یک نمای کلی از سئو را میبینید و دوماً دیگر کسی نمیتواند با حرف از سئو سرتان کلاه بگذارد.
در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهمتر است. فعالیت مستمر و هدفمند در شبکههای اجتماعی، حضور در فرومهای تخصصی، دریافت بک لینک از سایتهای معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانههای پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page مینامیم. فعالیتهایی که در بیرون از سایت ما رخ میدهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت. Url چیست ؟ URL یا Uniform Resource Locator، به زبان ساده آدرس یک صفحه وب یا هر منبع دیگری در اینترنت است. این آدرس منحصر به فرد، مانند آدرس خانه، به مرورگر شما میگوید که برای پیدا کردن محتوای مورد نظر به کجا مراجعه کند.
بلکه یک سری پارامتر دیگه هم وجود داره که با کنارهم قرار دادن همه اینها بهترین نتیجه رو برای کاربر نشون میده. لزوماً سایتی که بیشترین هزینه را روی سئو انجام می دهد در رقابت برنده نخواهد بود. برای اینکه بتوانید از رقبایتان پیش بیوفتید باید علاوه بر تسلط بر انواع سئو، برای سئوی وبسایت خود استراتژی داشته باشید. استراتژی سئو پروسه ای است که در آن شیوه تعامل سایتتان را موتورهای جستجو مشخص می کنید که شامل دو بخش طراحی نقشه و شناخت هدف نهایی می شود. در مقاله استراتژی سئو چیست؟ + آموزش تدوین استراتژی سئو بیشتر در مورد این مطلب بخوانید.
همچنین به خاطر داشته باشید برای استفاده از این روش حتماً سایت مذکور را در سایت web.archive.org بررسی و تحلیل نمایید تا بیشترین تطابق را با سایت شما و کلماتی که قصد دارید برروی سئو آن کار کنید داشته باشد. به طور کلی بسته به میزان فعالیت شما و رقبا ممکن است افزایش رتبه سایتتان را ظرف مدت 4 تا 6 ماه مشاهده کنید. بدیهی است که نتایج سئو با گذشت زمان رشد یا کمی سقوط خواهد داشت و این عامل به دلیل رقابتی است که بین شما و رقبا رخ می دهد، پس نگران نباشید و به سئو به چشم یک رقابت بی انتها نگاه کنید. بگذارید قبل از پرداختن به کاربرد سئو با یک نمونه ایرانی، نشان دهیم سئو سایت تا چه اندازه می توانید اهمیت داشته باشد و شما چه بازار پرسودی را می توانید داشته باشید. لینکهای ورودی لینکهایی از یک وبسایت هستند که به وبسایت شما برمیگردند.
زیرا در تعیین اینکه کدام یک از سایتها برای کدام کلید واژهها رتبه بهتری به دست بیاورند مورد استفاده قرار میگیرند. به بیان دیگر هر عنصر بصری که کاربر در یک وبسایت با آن مواجه میشود و با آن در ارتباط است در دسته UI Design قرار دارد. هر موتور جستجو از سیگنالهای رتبه بندی و ترکیب الگوریتمها برای رتبه بندی و ارائه صفحات وب سایتهای مختلف استفاده میکند. این الگوریتمها که دائماً در حال به روز رسانی، تغییر و همچنین رشد و پیشرفت هستند هیچ وقت به طور دقیق عمومی نمیشوند تا مورد سوءاستفاده متخصصین قرار نگیرند. همچنین اجرای فرایند سئو نیاز به زمان دارد تا بتوان تمام ترفندها و تکنیکهای آن را برای یک وبسایت اجرا کرد. در واقع زمان یکی از بزرگترین سرمایه گذاریهای اولیه برای سئو شدن وب سایت و یا یک صفحه خاص است.
Link equity (همچنین به آن “link juice” نیز گفته می شود) اصطلاحی است برای توصیف قدرتی که از طریق یک لینک، از یک صفحه به صفحه دیگری منتقل می شود. با این حال، باید طول متن Featured snippet فرضی را طوری بهینه کنید که با طول یک Featured snippet معمولی مطابقت داشته باشد. این هرم بدان معناست که ابتدا تعاریف را ارائه داده و سپس به بیان جزئیات تکیل کننده ادامه می دهید. فشرده سازی تصویر فرآیندی است که برخی از داده های غیر ضروری تصویر را حذف کرده و در عین حال کیفیت تصویر را نیز حفظ می کند. ایده آل ترین راه حل قطعا استفاده از فرمت های به اصطلاح نسل بعدی (شامل WebP، JPEG 2000 و JPEG XR) است، زیرا آنها به طور خاص برای صرفه جویی در منابع طراحی شده اند.
ارسال نقشه سایت (Sitemap)• یک نقشه سایت XML ایجاد کنید که شامل تمام URLهای سایت شما باشد. ابزارهایی مانند Yoast SEO یا Screaming Frog میتوانند به شما در این کار کمک کنند.• در گوگل سرچ کنسول، به بخش Sitemaps بروید و نقشه سایت خود را ارسال کنید.2. بهینهسازی فایل Robots.txt• مطمئن شوید که فایل robots.txt شما به درستی پیکربندی شده و از ایندکس شدن صفحات مهم جلوگیری نمیکند.4. ساخت بکلینک یکی از روشهای غیرمستقیم برای ثبت URL، ایجاد بکلینک باکیفیت در سایتهای معتبر است. این کار باعث میشود موتورهای جستجو از طریق لینکها به صفحات شما دسترسی پیدا کنند.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/